قرآن و مثلهایش

کلمات کلیدی

قبر منافق

میرعلی اصغر سیدصدیق | چهارشنبه, ۱۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۰:۴۸ ق.ظ

منافقان و تاریکی

بقره/17-18

آبه:

مَثَلُهُمْ کَمَثَلِ الَّذِی اسْتَوْقَدَ ناراً فَلَمَّا أَضاءَتْ ما حَوْلَهُ ذَهَبَ اللَّهُ بِنُورِهِمْ وَ تَرَکَهُمْ فی‏ ظُلُماتٍ لا یُبْصِرُونَ (17) صُمٌّ بُکْمٌ عُمْیٌ فَهُمْ لا یَرْجِعُونَ (18)

ترجمه:

سرگذشت آنان سرگذشت کسانى است که در شب بسیار تاریک بیابان‏ آتشى افروختند تا در پرتو آن خود را از مهلکه نجات دهند، چون آتش پیرامونشان را روشن ساخت، خدا [به وسیله توفانى سهمگین‏ نورشان را از میان برداشت و آنان را در تاریکى‏هایى که مطلقاً نمى‏دیدند واگذاشت. (17) کر و لال و کورند، به این سبب آنان از گمراهى و ضلالت به سوى هدایت و حقیقت‏ بازنمى‏گردند. (18)

خداوند متعال در این آیه منافقان را به کسانی تشبیه می کند که در تاریکی گم شده و با طوفان چراغ و مشعل راهشان خاموش می شود و راه پیدا کرده را دوباره گم میکنند.

فرض کنید در بیابانی که نه نوری در آن وجود دارد و نه اثر موجود زنده ای، تنها مانده و گم شدید، حال با هزار زحمت و مکافات که هم فکرتان به دنبال رهایی جانتان از حیوانات درنده است و هم ترس از گرسنگی دارید، آتشی پیدا کردید  و به راهتان ادامه می دهید و وقتی مقداری پیش رفتید با طوفان سهمگینی هم خودتان آسیب می بینید و هم آتشتان خاموش می شود و راهتان را دوباره گم می کنید.

منافقان نیز این چنین اند. خداوند منافقان را که در ظاهر به اسلام ایمان آورده اند و از مزایای سلام بهره مند شدند اکنون بعد از مرگشان در عالم قبر، روشنی مانشان را از بین می برد و آنجا میفهمند که اسلام ظاهری به دردشان نخورد.

عناصر تشبیه:

1-     مشبه منافقانند

2-     مشبه به مسافر سرگردان و گمشده

3-     وجه شبه حیرانی

مدرک

الامثل، آیت الله مکارم، ج1،ص30-31

 

  • میرعلی اصغر سیدصدیق

نظرات  (۳)

میرعلی اصغر سیدصدیق عزیز, سلام و درود
خواهشمندم از سایت های ما دیدن کنید:

چاپ سررسید 96 - سالنامه 1396 - هدایای تبلیغاتی
آگهی نامه و نیازمندی های پارت لیست
خدمات چاپ دیجیتال و افست - ساک دستی - ساخت جعبه و...
ساخت قطعات سنگ شکن - صنایع مجد

در ضمن بابت مطلب " منافقان و تاریکی محض " ممنونم.
  • ف.م کلانتری
  • بسیار جالب بود.
    ممنون
    پاسخ:
    خواهش میکنم التماس دعا
    سلام
    خیلی خوب بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی