قرآن و مثلهایش

کلمات کلیدی

پستی بنی اسرائیل

میرعلی اصغر سیدصدیق | پنجشنبه, ۱۹ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۴۷ ب.ظ

پستی بنی اسرائیل

بقره/74

آیه:

ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُمْ مِنْ بَعْدِ ذلِکَ فَهِیَ کَالْحِجارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَ إِنَّ مِنَ الْحِجارَةِ لَما یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهارُ وَ إِنَّ مِنْها لَما یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْماءُ وَ إِنَّ مِنْها لَما یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّهِ وَ مَا اللَّهُ بِغافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُونَ (74)

ترجمه:

سپس دل‏هاى شما بعد از آن سخت شد، مانند سنگ یا سخت‏تر؛ زیرا پاره‏اى از سنگ‏هاست که از آنها نهرها مى‏جوشد، و پاره‏اى از آنها مى‏شکافد و آب از آن بیرون مى‏آید، و پاره‏اى از آنها از ترس خدا سقوط مى‏کند؛ و خدا از آنچه انجام مى‏دهید بى‏خبر نیست. (74)

توضیح:

قوم بنی اسرائیل از بس قسیءالقلب بودند که امروزه خودشان ضرب المثل شدند و وقتی فردی حرفی را نخواهد قبول کند، دلائلش را بهانه بنی اسرائیلی می نامند. این جمله معروف است که حضرت موسی (ع) از پیامبرانی است که بیشترین معجزه را برای امتش آورد. از قبیل ید بیضا، شکافتننیل، اژدهای موسی، دریای خون، حمله قورباغه ها، نزول گیاهان آسمانی، خلق چشمه به تعداد قبیله های موجود و ..... ولی مگر آیا امکان دارد که فردی یا گروهی این همه معجزه ببیند و لی یمان به خدا و رسولش نیاورد؟؟؟؟؟؟

آری می شود!!!!! بنی اسرائیل مصداق این اتفاق است

خداوند متعال ذر آیه 74 بقره دلهای بنی اسرادیل را نه تنها مثل سنگ می داند بلکه از آن سخت تر نیز می داند. چون سنگ گاهی میشکافت و چشمه از آن بیرون می زند ولی قلوب اکثر بنی اسرائیل از شب تار، تارتر است.

عناصر تشبیه:

1-   مشبه بنی اسرائیل اند

2-   مشبه به سنگ سخت

3-   وجه شبه دل سختی و بی اثری

مدرک:

طباطبایی، محمدحسین، ترجمه المیزان، ج1، ص309-310-311

  • میرعلی اصغر سیدصدیق

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی